Co má online podnikání společného s reálným životem?

Málo si uvědomujeme, že online svět se až tolik neliší od světa reálného. Svým způsobem, samozřejmě. Můžete namítnout, že vše v online světě je jen virtuální a nikdy nevíme, jaká je pravda ve skutečnosti. Ano, souhlasím. Přesto se online svět od toho běžného tolik neliší. A chcete-li, aby vaše online podnikání nebo online projekty byly úspěšné, začněte se i ve světě online chovat tak, jak se chováte v životě. Dovolte mi to vysvětlit.

Když chcete v reálném životě získat přátele, nepodaří se vám to, pokud budete sedět sami doma na gauči. Musíte vyrazit někam mezi lidi. Stejně tak, jako musíte na sítích dát o sobě vědět, že vůbec nějaké podnikání nebo projekt děláte, abyste měli šanci zákazníka zaujmout (Máte všichni i na svém osobním profilu uvedený svůj projekt nebo podnikání, aby na první pohled bylo zřejmé, co děláte?)

Pokud už tedy někam vyrazíte a začnete se setkávat s lidmi, hodně rozhoduje první dojem. Někomu padnete do oka, někomu ne. Stejně tak na sítích. První otevření vašeho profilu určuje první dojem, který z vás lidé mají. Měl by tedy vyjadřovat vás a říkat o vás to, kdo ve skutečnosti jste. Včetně toho, co pro ně můžete udělat a v čem jste jiní než ostatní. Není to žádná věda. Cílem je, abyste měli profil autentický a aby odpovídal vám. Čím více toho na svém profilu prozradíte, tím větší je šance, že si vás lidé zapamatují a začnou vás sledovat. Prázdné profily bez emocí jsou dnes už v množství konkurence bez šance.

Jestli na nás v běžném světě někdo neudělá dobrý dojem, nejspíš se s ním nepůjdeme seznámit a navazovat přátelské vztahy. Nemusí to znamenat, že je druhý člověk špatný, jen nám „chemicky“ prostě nesedí. Stejně tak je to s vaším profilem na sítích. Tahle „chemie“ je ale naprosto v pořádku. Pokud máte svůj profil vyplněný skutečně autenticky, je normální, že neosloví úplně každého. Ale vy se přeci nemusíte zalíbit všem. Vy si potřebujete přitáhnout ty své zákazníky, kteří budou chtít danou službu nebo produkt od vás a se kterými budete mít dlouhodobé vztahy.

Dejme tomu, že jsme tedy v běžném životě vyrazili na párty a dali se do řeči s někým, kdo na nás udělal dobrý první dojem. Začneme se oťukávat, povídat si a zjišťovat, jestli jsme na stejné vlně. Pokud se k nám druhý člověk bude chovat arogantně, povýšeně, ironicky nebo má v zásadních věcech odlišné názory od těch našich, rozhovor slušně ukončíme a odejdeme pryč.

Stejně tak na sítích, když si vás člověk přidá do přátel nebo začne sledovat váš byznys profil, nejspíš první projede vaši zeď. Podívá se, co sdílíte, jaké máte myšlenky a co nabízíte. Jednoduše zjišťuje, jak moc s ním rezonujete. Pokud narazí na něco, co je s ním v rozporu nebo ho ničím nezaujmete, odchází pryč.

A zpátky k naší realitě… Pokud s vaším novým známým na párty proběhlo vše v pořádku a padli jste si do noty, začínáte se přátelit a domlouvat si další setkání. Vyrazíte na koncert, do kina nebo třeba na večeři ještě s dalšími přáteli. Vnímáte a pozorujete, jak se k vám chová, jak reaguje na situace, jestli vás poslouchá, o čem mluví, jestli je upřímný, dodržuje sliby a jestli mu můžete věřit. Pokud je vše v pořádku a vy se s ním cítíte dobře, začínáte s ním trávit rádi více a více času. Vznikne přátelství a vaše životy se propojují. Můžete se inspirovat, pomáhat si a vzájemně se obohacovat.

Teď… jak je to na těch sociálních sítích. Člověk navštívil váš profil, který ho zaujal. Je v souladu i s informacemi, které máte na zdi a s vašimi názory. Začne mít pocit, že vás chce sledovat a že mu máte co předat. K pokročilému přátelství zde přirovnávám to, když člověka zaujmete natolik, že vstoupí do vaší skupiny (tedy komunity, kde vás může poznat víc). Pokud zjišťuje, že jste upřímní, autentičtí, zajímáte se o druhé a je mu s vámi dobře, ve skupině zůstává a začíná brát vážně, co říkáte a nechává se inspirovat (třeba i k nákupu).

I v běžném životě se nám stane, že až po nějaké době zjistíme, že jsme se v člověku spletli a prokoukneme ho. Nebo se nám jeho pravá podstata ukáže při nějaké situaci. V tu chvíli nejspíš naše nové přátelství přehodnotíme a daného člověka ve svém životě už nechceme.

A teď se dostávám k tomu, jak moc můžete o sobě lhát na sítích. Ano, na první pohled můžete sdílet to, co ve skutečnosti nejste. Možná vám to projde i na druhý nebo na třetí. Pokud ale chceme s našimi zákazníky nebo klienty dlouhodobé vztahy a snažíme se ze sebe dělat něco, co nejsme, časem to vždy prokouknou.

Lidé, kteří se v reálném životě chovají pouze na oko, aby byli obdivováni a vytváří kolem sebe pocit dokonalosti a neomylnosti, možná mají hodně známých. Ale nejspíš nebudou mít moc pravých přátel.

Stejně tak na sítích můžete mít spousty followerů, ale nic to nevypovídá o tom, kolik máte ve své komunitě lidí, kteří vám věří a kteří díky tomu od vás nakoupí. Znám lidi, kteří mají na Instagramu nebo i ve skupině méně než 1000 lidí a vydělávají několikanásobně víc než někdo, koho sleduje 30 tisíc lidí. A o tom, jaký mají pocit ze svého přínosu a pomoci ostatním, asi mluvit nemusím.

Možná se na první pohled může zdát, že online svět snese všechno a vy ze sebe můžete udělat kohokoliv chcete. Ale věřte mi, lidé nejsou hloupí. Pokud chcete budovat dlouhodobé obchodní vztahy a rozšiřovat svou komunitu, musíte se k druhým chovat stejně, jako byste z nich chtěli mít přátele v běžném životě.

Buďte autentičtí, upřímní, nebojte se uznat svou chybu, mějte je rádi a dávejte minimálně tolik, kolik přijímáte. Tohle je jediná cesta k tomu, abyste byli šťastní a spokojení v běžném životě a úspěšní v podnikání na sítích.

Držím vám palce při budování komunity „těch vašich“ skvělých zákazníků. 🙂

 

Business mentor a kouč pro ženy, které chtějí podnikat online, majitelka eshopu www.nepetka.cz
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů